Spring naar inhoud

De schoolmaatschappelijk werker (SMW’er)

Gysele | Schoolmaatschappelijk werker

Vanuit MEE Noord werken we met een aantal schoolmaatschappelijk werkers (SMW’ers) op verschillende scholen in de provincies Groningen en Friesland. Je komt ons tegen in het speciaal basis- en voorgezet onderwijs. Ik werk al een aantal jaren als SMW’er bij de Fiduciaschool en de Kimkiel, beide in Groningen.

Speciaal basis- en voorgezet onderwijs

Vanuit MEE Noord werken we met een aantal schoolmaatschappelijk werkers (SMW’ers) op verschillende scholen in de provincies Groningen en Friesland. Je komt ons tegen in het speciaal basis- en voorgezet onderwijs. Ik werk al een aantal jaren als SMW’er bij de Fiduciaschool en de Kimkiel, beide in Groningen. Op deze scholen heb ik een onafhankelijke rol, ik ben er voor het kind, voor de ouder(s), die vrijuit met me kunnen praten, en voor school. En het belang van het kind staat bij mij altijd voorop.

LVB - ASS - NAH

De reden dat wij vooral (of eigenlijk alleen maar) worden ingezet binnen het speciaal onderwijs, is onze kennis van kinderen met (niet-zichtbare) beperkingen. Zoals een licht verstandelijke beperking (LVB), autisme spectrum stoornis (ASS) of niet-aangeboren hersenletsel (NAH).
Het bijzondere aan mijn vak vind ik de diversiteit, de complexiteit en de (onafhankelijke) positie op school. Ik ben de ‘brug’ tussen onderwijs en zorg.

Afwisseling

Echt elke dag is anders en dat maakt het zo leuk! Het ene moment praat ik met de leerkracht, dan weer met de ouders, de leerling, het CJG of wie er ook maar betrokken is. Daarvoor zet ik verschillende methodieken in en heb oog voor de verschillende achtergronden, processen en motivaties. De situaties waarbij men mij inschakelt, lopen uiteen van ondersteuning bij het aanvragen van leerlingenvervoer tot aan onderzoeken bij vermoedens van mishandeling, van weerbaarheidstraining tot aan logeren bij een zorgboerderij.

Binnen school overleg ik met de directeur, de IB’ers, orthopedagoog en schoolarts over leerlingen over wie we zorgen hebben. Zo kunnen we die leerlingen op tijd herkennen en adequaat handelen.

Praatjuf

Onlangs kwam er een leerling naar mij toe die me vroeg: “ben jij de praatjuf?” Ik vond het zo’n mooie term en zei; “ja, dat ben ik. Soms gebeurt het wel eens dat het hier op school of thuis een poosje niet zo lekker met je gaat. Je kunt er eigenlijk niet zo goed met iemand over praten. Dan ben ik er en ik doe mijn best je te helpen en zoeken we samen naar een oplossing.”
‘Mijn’ scholen bieden SMW gratis aan aan alle leerlingen en ouders. Ik hoor als SMW’er bij school maar heb er wel een onafhankelijke rol. Ook na schooltijd en in de vakanties ben ik beschikbaar en bereikbaar.
“Ik ben blij met jouw kennis en expertise, daarom huren we je in.”

Gysele
Schoolmaatschappelijk werker